Monday 8 September 2014

Carlsberg untuk anak yang sakit



24 April 2014

Sekitar maghrib, dalam perjalanan ke surau untuk solat berjemaah Maghrib:
Terserempak seorang bapa pelajar datang membawa bungkusan berplastik hitam. Katanya nak hantar makanan untuk anaknya yang sakit.Saya nampak dengan jelas plastik itu berisi air tin(mungkin dalam 10 tin) dengan tulisan Carlsberg. ya.. carlsberg! saya senyum. dengan tegas saya katakan..


Saya:Encik, pelajar tidak boleh menerima makanan dan minuman dari luar. Kami menyediakan makanan dari dewan makan.
Bapa pelajar:Tapi anak saya sakit. Kasihan dia. Lagipun saya bukan selalu ada di sini(Labuan)
Saya senyum.
Saya: Saya nampak encik.. tin minuman carlsberg tu. Ini institusi milik kerajaan. makanan/minuman seperti ini dilarang sama sekali. Tolong bawa pulang semula.
Dia mendekati saya, macam nak cari gaduh tapi senyum gatal. Kemudian bercakap hampir di muka dan separuh berbisik,
Bapa pelajar: cikgu warden di sini?
Saya: ya saya. (senyum sinis)
Bapa pelajar: okay.. tolong jangan jadikan ini isu besar. saya bagi mee goreng dan kacang ni saja. (sambil menunjukkan bungkusan makanan)
macam-macam 
(gambar sekadar hiasan)

No comments:

Post a Comment