Monday 8 September 2014

Gaji ribu riban VS Gaya hidup

Al kisah zaman belajar sejak bangku sekolah menengah hingga ke universiti..
ketika sekolah menengah saya merupakan pemegang biasiswa Petronas.. banyak yang saya dapat simpan, hingga membantu perbelanjaan ketika di kolej matrikulasi. 

elaun-elaun di kolej matrikulasi pun sayadapat simpan.. hampir separuh dan saya gunakan untuk ke universiti.


semester pertama yang baaanyaaakk sangat pakai duit tu saya guna wang simpanan dari duit raya, biasiswa sekolah dan elaun matrikulasi 


di universiti, setiap semester PTPTN bagi pinjam duit RM 3.5 k dan saya dapat menyimpan RM1k setelah ditolak semua yuran, dan bajet perbelanjaan bagi semester tersebut.. sepanjang 8 semester di universiti.. saya tak pernah menanti-nanti seperti kebanyakan pelajar lain bila waktunya wang PTPTN masuk ke akaun pelajar.
tapi..
bila masuk ke alam pekerjaan, dengan gred gaji 41 di sektor kerajaan.. tiap2 bulan saya ternanti-nanti gaji seterusnya.. . nampak tak permainan dia? hahahah
sebenarnya ini bukan soal gaji kita berapa.. tapi bagaimana kita berbelanja.
zaman belajar tak kisah pakai kancil. tapi bila dah kerja.. paling cikai nak pakai gak kereta sedan baru. nasihat suami (dulu boyfriend :D) Che Hasnan Che Ismail saya pegang sampai sekarang. katanya..
"definisi kereta ialah, kenderaan yang membolehkan kita bergerak dari point A ke point B. that's it."
so jangan berlebih-lebih.. kalaulah saya tidak ditakdirkan posting di Labuan, pulau bebas cukai ini, nescaya kereta baru pilihan saya ialah VIVA. hahaha.
hipotesis nya di sini ialah, semakin tinggi pendapatan, semakin tinggi demand 

Kesimpulannya, banyakkan bersyukur dan hidup sederhana. kalau gaji baru RM3k dah berangan pakai kereta RM1k sebulan tambah kos minyak dan maintenance lagi.. fikir-fikirlah . blog brader ni sedikit sebanyak memberi pengajaran mengenai erti syukur dan zuhud yang sebenar. 


Gambar : Mungkin dah rezeki dan generasi pertama kereta ini pernah menjadi pojaan hatiku sewaktu di tingkatan 3

No comments:

Post a Comment